SEM, SEA, SEO: hoe maakt u uw website vindbaar?

SEM, SEA en SEO zijn aan elkaar verwante technieken om uw website vindbaar te maken in zoekmachines. Wat zijn de verschillen en welke techniek is het beste om te kiezen?

In een vorig artikel hebben we het al uitgebreid over SEO (Search Engine Optimization) gehad, de techniek om zo goed mogelijk vindbaar te worden in de organische zoekresultaten. Organische zoekresultaten ontstaan automatisch op basis van verschillende voorwaarden die een zoekmachine stelt. Het grote voordeel van SEO is dat het resultaat kosteloos behaald kan worden en uw website zodoende goed vindbaar wordt, maar het nadeel is dat dit niet van de één op andere dag te bereiken valt. Het is dus een lange termijnoplossing waar we in dit artikel niet verder op ingaan.

SEM staat voor Search Engine Marketing is een overkoepelende term die er op gericht is uw website op alle manieren vindbaar te maken, zowel in organische zoekresultaten als in gesponsorde zoekresultaten. SEM bestaat dus uit de onderdelen SEO en diens tegenhanger SEA, wat staat voor Search Engine Advertising. SEA is de techniek om de betaalde zoekresultaten zo goed mogelijk te benutten, ofwel zo veel mogelijk resultaat tegen zo laag mogelijke advertentiekosten. In tegenstelling tot SEO kan deze oplossing wel van de één op andere dag bereikt worden en is dus ideaal om op korte termijn resultaat te boeken.

De meest gebruikte zoekmachine voor SEA is Google, en biedt in grote lijnen twee mogelijkheden: Search Ads en Shopping Ads.

Search Ads zijn voor elk type website geschikt en geven u de vrijheid om zelf te kiezen op welke woorden u gevonden wilt worden. U bepaald zelf het maximale budget wat hieraan mag worden uitgegeven, en vanzelfsprekend zorgt een hoger budget ervoor dat u vaker wordt vertoond in plaats van uw concurrenten die ook op dit woord gevonden willen worden. Daarnaast zijn er veel mogelijkheden om de uitstraling van de zoekresultaten zodanig in te richten dat bezoekers sneller tot actie worden aangezet, zoals het opnemen van contact of het plaatsen van een bestelling.

Shopping Ads zijn uitsluitend voor webshops en zetten een klant sneller aan tot actie doordat er al vooraf een foto en prijs te zien is en klanten deze in één oogopslag kunnen met dezelfde of vergelijkbare producten van concurrenten. De vrijheid om zelf zoekwoorden te kiezen is wel beperkter omdat de vindbaarheid is gebaseerd op de naam en omschrijving van het product wat u wilt vertonen. Dit dus in feite een middenweg tussen SEO en SEA, maar wel een korte termijnoplossing die voor de meeste webshops absoluut beter werkt dan SEO en Search Ads.

Wilt u uw website of webshop goed vindbaar maken? Sysweb is gespecialiseerd in SEM en daarbij dus zowel ervaren in SEO als in SEA. We zullen indien gewenst beide technieken voor u combineren, en als u uw website of webshop ook door ons laat bouwen blijven ondersteunen om ervoor te zorgen dat uw website meteen actief bezocht wordt door de juiste doelgroep.  Neem snel contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken of om direct een offerte op te vragen.

Naast SEM zijn er ook andere manieren om uzelf online te promoten, zoals social marketing en e-mail marketing. Blijf Sysweb volgen want in een volgend artikel zullen wij ook hierover onze kennis met u gaan delen,

Sysweb is er niet alleen om uw bedrijf te promoten, maar ook om zowel uw klanten als uw personeel te ontzorgen. Dit willen we op een goede manier doen en daarom vinden we het belangrijk om transparant te zijn over de diensten die u bij ons kunt afnemen. Ons blog is hiervoor een goede manier. Heeft u een vraag of een onderwerp waar u meer over wilt weten? U kunt dit altijd vrijblijvend naar ons mailen en wie weet schrijven we hier een keer een artikel over!